Erwin en Tessa: Backpacking!!!!

No worries mate, Down Under is still amazing!

Happy New Year! Dat iedereen maar een gelukkig en gezond 2012 mag hebben. Maak jullie borst maar nat voor een lange blog, Down Under is (after 3 years still) amazing!

Melbourne

In Melbourne verkennen we de stad, we bezoeken eigenlijk niets bijzonders. Maar het is een leuke stad, het doet erg Europees aan. We vinden het ook fijn om weer eens door een echte, westerse stad te lopen, zo anders dan afgelopen maanden in Azië. We drinken eindelijk weer eens lekkere wijn en eten echte Australische steak;)

Vanaf het vliegveld halen we Joost en Corien (Tessa's ouders) op, met hun zullen we in Australië rondreizen. Ook halen we de auto en krijgen tot onze verrassing een gratis upgrade: i.p.v. in een Ford Falcon zullen we in een Subaru Outback Australië gaan verkennen. Nice! Joost en Corien hadden van Sinterklaas cadeaus voor ons meegekregen, echt leuk!

Great Ocean Road

Vol verwachting stappen we in de auto op weg naar wat een van de mooiste autoroutes ter wereld moet zijn: de Great Ocean Road (GOR). Onze eerste stop is Torquay, de surf-hoofdstad van Victoria. Hier zien we de eerste surf-outlets al en worden we getrakteerd op mooie stranden (denk aan een zee met verschillende kleuren blauw en mooie, net geen witte stranden). Dat voorspelt veel goeds voor de komende dagen! We lopen een stuk over Bells Beach, een wereldberoemde surfspot. De zee is erg kalm, waardoor niet veel mensen aan het surfen zijn. Maar dat mag de pret niet drukken, het strand is mooi en het weer goed. We merken dat de zon hier veel krachtiger is dan in Azië, zonnebrandcrème is zeker geen overbodige luxe.

We rijden rustig verder over de GOR en stoppen waar mogelijk. We worden steeds getrakteerd op prachtige baaien en mooie zeezichten. Het verveelt geen moment. We overnachten in Lorne in een B&B. De volgende dag rijden we naar de Erskine Falls. Deze ligt in een mooie bosrijke omgeving. Vervolgens gaan we op aanraden van de eigenaar van de B&B naar Teddy's Lookout, waar we inderdaad een mooi uitzicht over de oceaan hebben. Na een home made lunch op het strand gaan we koala's spotten bij Kennett River. Na even bang te zijn dat we geen koala zullen zien, zien we er opeens 5 achter elkaar! Ze zitten rustig in de boom en storen zich zeker niet aan ons. We zoeken verder en ontdekken dat dit inderdaad een goede plek is om koala's te spotten, we zien er zeker 20! De mooiste zijn een moeder met een baby en een koala die erg dichtbij zat. Ze zien er zo schattig uit met die dons vacht en pluis oren dat het moeilijk voor te stellen is dat ze best gevaarlijk kunnen zijn (als je hun poten bestudeert, snap je waarom).

De GOR blijft ons mooie uitzichten over de zee geven. We eindigen de dag in Apollo Bay, waar we weer een leuk B&B vinden. We gaan nog even naar het strand, maar de wind maakt het erg koud. Erwin en Joost wagen zich nog in de zee, maar ook die is niet veel warmer.

Vanaf Apollo Bay rijden we naar Cape Otway, waar een vuurtoren staat. De entree blijkt wat aan de hoge kant te zijn, waardoor we besluiten niet naar boven te gaan. We rijden verder naar een van de hoogtepunten van de GOR: de Twelve Apostles! Ooit waren er inderdaad 12 rotsformaties in de zee, wij zien er nu nog maar 6. Het is erg indrukwekkend om te zien, de rotsformaties samen met de zee zorgen voor een bijzondere kuststrook.

We lunchen in een prachtige baai, de Loch Ard Gorge. De kustlijn tussen Cape Otway en Port Fairy staat bekend als de Shipwreck Coast, waar in het verleden heel wat schepen zijn vergaan (in slechts 40 jaar zijn 80 schepen vergaan langs deze beruchte kust, die 120 km lang is). Het meest beruchte punt is bij Loch Ard Gorge, waar het gelijk genaamde schip Loch Ard in 1878 is vergaan. Als je ziet hoe mooi deze baai is, is het moeilijk voor te stellen dat dit ook een gevaarlijke baai is.

Na de lunch bezoeken we de Arch en de London Bridge, beide rotsformaties die eruit zien als een brug. De London Bridge bestond oorspronkelijk uit 2 ‘bruggen', maar in 1990 is een van de bogen ingestort. Het doet niets af aan de uitzichten, deze blijven fenomenaal (het is best lastig om steeds andere woorden voor mooi of prachtig te vinden;). 's Avonds bekijken we bij de London Bridge hoe kleine pinguïns (ja, pinguïns leven ook in Australië) aan land komen. Deze pinguïns komen iedere dag rond dezelfde tijd aan land om een beschut plekje op het strand te zoeken om te gaan slapen.

We slapen in Port Campbell in een groot gastenverblijf bij iemand in de tuin. Het gastenverblijf is overcompleet, echt een soort bungalowhuisje. Omdat voor de volgende dag slecht voorspeld wordt en we toch genoeg tijd hebben, besluiten we hier nog een nacht te blijven. Het blijkt geen verkeerde keuze, want de volgende dag regent het pijpenstelen. We rusten uit en rommelen wat, 's avonds rijden we terug naar de Twelve Apostles om ook daar pinguïns aan land te zien komen. Ze blijven schattig!

Na een dag rust rijden we de laatste kilometers over de GOR. We stoppen nog bij verschillende uitkijkpunten, zoals The Grotto en Bay of Islands. Ondanks dat we al 3 dagen zeezichten hebben, blijven ze fantastisch. We hebben af en toe nog wat regen, maar dat stelt gelukkig niet veel voor. We lunchen in Port Fairy, waar we een winkeltje vinden met echte Nederlandse drop! Hier moet natuurlijk wat van ingeslagen worden;)

Grampians National Park

Na Port Fairy verlaten we de kuststrook en rijden landinwaarts richting Grampians National Park (GNP). Het is verbazingwekkend hoe snel het landschap verandert. Zo rijd je langs de zee, vervolgens tussen de graanvelden en weilanden met koeien om tenslotte in de bossen te eindigen. En dat binnen 1 dag in zo'n groot land! We vinden een leuke houten cottage in Halls Gap, waar achter ons huisje de kangoeroes in het gras rondspringen. Echt gaaf! Tijdens zonsondergang maken we een korte wandeling waar we nog veel meer kangoeroes zien. Ook horen we veel kookaburra's en kaketoes, die vogels kunnen echt lawaai maken, niet normaal.

De volgende dag gaan Joost en Corien met de auto GNP verkennen, terwijl wij de hiking schoenen maar weer eens aantrekken. Het blijkt dat we er verstandig aan hebben gedaan om een extra dag in Port Campbell te blijven. Gisteren scheen een flinke storm in GNP te hebben geraasd, waardoor de hoofdweg afgesloten was. Gelukkig gaat deze weg einde van de ochtend weer open. Joost en Corien zetten ons bij het startpunt af. We lopen een wandeling die ‘The Pinnacle' heet. De pinnacle is een uitstekende rots, vanaf waar een mooi uitzicht te zien is over de vallei hebben waar Halls Gap in ligt. De wandeling omhoog is soms best pittig en we merken dat het relaxte leventje van Laos onze conditie geen goed heeft gedaan;) Maar we bereiken toch de top en zien inderdaad een prachtig uitzicht. Ongelofelijk hoe ver je kunt kijken zonder ook maar een stad te zien. Afgezien van Halls Gap zien we alleen maar natuur, bossen, bergen, meren en weilanden, echt mooi. Het wordt ons al snel duidelijk dat meer Nederlanders GNP bezoeken. Op het uitkijkpunt staan 4 mensen, alle 4 Nederlanders (dus samen met ons 6), dat is wel even raar zo aan de andere kant van de wereld. Samen met het Nederlandse stel Amber en Fenne lopen we via de andere kant van de berg terug naar Halls Gap. Als beloning halen we een ijsje. We nemen allebei 2 bollen, maar dit lijken er wel 4! Heerlijk!

Als Joost en Corien terug komen met de auto, gaan wij snel met de auto nog naar wat uitkijkpunten. We rijden naar de McKenzie Falls, een mooie waterval. Ook gaan we naar The Balconies en Boroka Lookout, op beide punten hebben we weer een geweldig uitzicht. Op de weg terug rijden we bijna een kangoeroe aan, dat was schrikken! Het beest sprong opeens de weg op. We hebben hem zachtjes geraakt en hij lag ook op de grond, maar we waren allebei opgelucht toen de kangoeroe weer ongedeerd van onder de auto wegsprong. Bij terugkomst bij het huisje worden we getrakteerd op een heuse kangoeroe bokswedstrijd, zo in onze achtertuin! Echt grappig om te zien.

De volgende dag vertrekken we vroeg terug naar Melbourne. We moeten op tijd zijn voor onze vlucht naar Brisbane. Gelukkig hebben we onderweg geen problemen en zijn we uiteraard veel te vroeg op het vliegveld. De vlucht naar Brisbane verloopt prima.

Brisbane

Op het vliegveld van Brisbane worden we opgehaald door Gert-Jan (Mike voor de Australiërs, Tessa's oom) die al een lange tijd in Brisbane woont. We rijden naar zijn huis in de wijk Holland Park (hoe toevallig;) en worden zeer uitbundig ontvangen door Mr. Carter, de hond des huizes. Later komen ook Lara (tante), Luka (neefje) en Romi (nichtje). Het is super leuk om iedereen weer te zien. Vooral Romi, zij is 2 en we hebben haar nog nooit gezien. De kids zijn eerst nog een beetje verlegen, maar dat komt snel goed. We slapen in het gastenverblijf onder het huis, wat zeer compleet is. Wij mogen in de game room slapen, waar o.a. een Xbox staat met een groot scherm. Zou Erwin de verleiding kunnen weerstaan??? Nee, natuurlijk niet;) De 2e avond is het raak, Erwin kruipt achter de Xbox. Erg gaaf om op een groot scherm een spel te spelen.

De volgende dag gaan we naar de Dutch Store. We willen voor Kerst pepernoten bakken (briljant he?) en hebben speculaaskruiden nodig. Dit verkopen ze niet standaard in de supermarkten hier. De Dutch Store blijkt een geschenk uit de hemel. Alle lekkere dingen die we de afgelopen maanden gemist hebben verkopen ze hier: speculaas, drop (oké, dat hadden we al eerder op, maar toch), marsepein, amandelstaaf en gelukkig ook speculaaskruiden. Watertandend lopen we door het winkeltje. Grappig is dat ze veel producten van het merk Euroshopper verkopen. Ook is er een Conimex gangpad, is dat ook typisch Nederlands? Met meer dan alleen speculaaskruiden verlaten we de winkel (o.a. met stroop voor de pannenkoeken en mix voor boterkoek, dat we ook gaan maken voor Kerst). 's Middags maken we een wandeling bij Daisy Hill.

Coolangatta

We gaan Kerst echt aan het strand vieren! Hiervoor rijden we naar Coolangatta. Onderweg regent het hard, we hopen dat dit het laatste is voor de komende dagen. Het appartement in Coolangatta blijkt echt aan het strand te liggen, we hoeven slechts de straat over te steken en we staan met onze voeten in het zand, heerlijk! Het appartement is erg luxe en we hebben uitzicht over het strand en de zee. Hier kunnen we de komende dagen wel doorbrengen.

Het dringt niet echt tot ons door dat het over een paar dagen al Kerst is. Het is zonnig, warm en licht, dat zijn geen zaken die wij met Kerst associëren. Ook is er veel minder kerstversiering en hoor je niet iedere 5 minuten een kerstliedje op de radio of in de supermarkt.

In Coolangatta zijn veel surfers. Op het strand lopen veel mensen met surfplanken, echt leuk. De golven zijn ook best hoog. We merken dat de stroming in de zee best sterk is, zo sta je tot je enkels in het water en een paar seconden later opeens tot je middel. De strandwachten geven ook aan dat je niet mag zwemmen, maar als je niet te ver de zee in gaat is het geen probleem. De surfers hebben hier uiteraard maling aan, die zijn blij met de hoge golven. Het blijkt dat de hoge golven en sterke stroming niet normaal zijn voor Coolangatta, maar een nasleep zijn van een tyfoon die ergens op zee rondraast. Het is in ieder geval mooi om naar de surfers te kijken en naar de zee die op de rosten beukt.

Kerstavond koken we voor Gert-Jan, Lara en de kids, die in een appartement een straat achter ons verblijven. Het wordt kip uit de oven met salade, patat en ijs toe. Een prima diner! Eerste kerstdag bakken we de boterkoek en pepernoten. Omdat we veel pepernootdeeg hebben, maken we er pepernootkoekjes van. Ook lekker. Zeker Erwin doet zijn best met koekjes in de vorm van een kerstboom en Kerstman. 's Avonds eten we bij familie van Lara, die ook in Coolangatta verblijft. Iedereen neemt iets te eten mee. De kerstmaaltijd bestaat uit diverse salades, garnalen, krab, kreeft, 2 soorten ham, fruit en nog veel meer. Heerlijk!

We brengen veel tijd door aan het strand, het weer is perfect. Ook hebben we nog een kleine vuurtoren bezocht, met de kids zandkastelen gebouwd en beach-ball gespeeld. De stroming in de zee blijft sterk, maar dat geeft niet.

Sydney

Helaas moeten we Coolangatta toch verlaten. In 3 dagen rijden we naar Sydney. We stoppen in leuke kustplaatsjes, zoals Byron Bay, Angourie, Port Macquarie en Nelson Bay. We merken duidelijk dat de zomervakantie in Australië in volle gang is, de plaatsten zijn afgeladen met toeristen.

Eindelijk is de dag aangebroken: New Years Eve in Sydney! We vertrekken vroeg naar Bradfield Park (Milsons Point), waar we een mooie plek hopen te bemachtigen om het vuurwerk te bekijken. Rond 11.00 zijn we geïnstalleerd op een grasveld schuin onder de Harbour Bridge met uitzicht op het Opera House en het stadscentrum, een prima plek! We brengen de dag door met mensen kijken (er kunnen 50.000 man in het park, dus we hebben genoeg te zien), lezen, eten, drinken, slapen en kaartspellen spelen. Het is heerlijk weer, dat komt ons bruine kleurtje ten goede. Om 21.00 wordt het kindervuurwerk afgestoken. Dit is al erg mooi, dat voorspelt veel goeds voor vanavond. De laatste paar uur wachten duren het langst, maar uiteindelijk begint het aftellen dan toch echt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 ... Happy New Year!!! Het vuurwerk op en rondom de brug barst los, echt gaaf! Wat wel even raar was is dat er niet continu vuurwerk van de brug wordt afgeschoten. We dachten eerst dat er iets mis ging met het afsteken, maar beseften al snel dat het gewoon onmogelijk is om voor ruim 10 minuten vuurwerk op de brug te hebben liggen. In Nederland zie je op tv misschien 30 seconden van het vuurwerk dat van de brug wordt afgeschoten en daarom denk je dat continu vuurwerk van de brug wordt afgestoken. Dit blijkt niet zo te zijn, maar dat maakte het vuurwerk niet minder mooi. De finale was het allerbest, vanaf de plek waar wij stonden leek het alsof we in het vuurwerk stonden. Er werd zoveel afgestoken boven ons, echt helemaal fantastisch! Deze jaarwisseling zullen wij niet snel vergeten.

Wat je op tv ook niet ziet is dat zeker 80% van alle mensen met de trein weer terug naar huis/hotel wilt. We sluiten dus aan in een lange rij voor het station. Door onze ervaring met rijen voor de skilift weten we dat je altijd aan de zijkant moet invoegen en in de buitenbocht. Hierdoor zitten we toch vrij snel in de trein, nagenietend van het mooie vuurwerk dat we hebben gezien.

Op nieuwjaarsdag gaan we naar Taronga Zoo, waar je heen gaat met een ferry. Tijdens deze rit hebben we een mooi uitzicht op de stad. De dierentuin ligt op een heuvel, vanwaar we ook mooi zicht op Sydney hebben (Taronga Zoo wordt ook wel ‘the zoo with a view' genoemd). In de dierentuin zien we o.a. een wombat en platypus (vogelbekdier). Deze dieren zijn echt super schattig! Ook wilden we graag een Tasmaanse duivel zien, maar deze had besloten zich vandaag in zijn hol te blijven. Grrrrrrrrrr. De dierentuin heeft ook het met uitsterven bedreigde sneeuwluipaard, een prachtig beest. Verder zien we tijgerwelpjes en een kleine olifant die in het water aan het spelen is, erg lief.

De komende dagen brengen we door met sightseeing in Sydney. We bekijken uiteraard het Opera House, bezoeken Circular Quay, The Rocks, Darling Harbour, Fish Market (sushi!!!) en gaan 's avonds de Sydney Tower in, waardoor we mooie vergezichten hebben over Sydney by night.

3 Jaar geleden vonden we Sydney al een gave stad en dat vinden we nog steeds. Helaas komt ook aan ons Australië avontuur een einde. Zonder twijfel kunnen we zeggen dat dit een van de raarste decembermaanden is die we ooit hebben meegemaakt, maar ook een die we nooit zullen vergeten. We hopen Australië nog eens te bezoeken, met name om de westkust te gaan ontdekken. Maar nu op naar de Filipijnen, waar we zeker ook mooie dingen gaan zien en doen.

Vraagje: Wil iemand nagaan of ze in Nederland ook Kellogs Special K met de smaak honing/amandel verkopen? Deze hebben we hier ontdekt en is erg lekker;)

Jhon&Wendy

Hoi hoii Erwin en Tessa,

Alle liefde, geluk en goede gezondheid voor 2012 toegewenst! Het vuurwerk in Sydney zag er waanzinnig uit op t.v. laat staan dat je dat in het echt mag meemaken! Geweldig om jullie verslag weer telezen.
En nee volgens mij heb je hier niet de Kellogs honing/amandel smaak. Enjoy your trip and take care!!!
Groetjes uit het natte stormachtige kikkerlandje!
Jhon&Wendy

Sander &Antje

Lieve Tessa en Erwin,

Een heel gezond en gelukkig 2012!! Dat jullie nog maar heel veel leuke dingen gaan doen de komende maanden!!!Super leuk om weer wat van jullie te lezen!

dikke kus Sander en Antje

gerdien

Tesssssssss en Errrrrrrrrrr, ook jullie een heel goed 2012 gewenst.
Jullie hebben ons lang laten wachten op een nieuw verslag uit Ozz....
Maar dat is nu weer helemaal goed gemaakt. ;)
Ben heel erg benieuwd naar de foto's en alle verhalen van J. en C.
Een goede trip in the Philippines, hopelijk is niet alle moois weggespoeld daar.
Groetjes uit een inderdaad vandaag stormachtig Holland.

Jolanda

Hoi Tessa en Erwin,

Jullie ook het allerbeste voor 2012. Als ik jullie verhaal zo lees krijg ik weer even flash backs. Ben benieuwd naar de foto`s, hopelijk herken ik er nog veel van.
Veel plezier verder nog.

Siets

Hey Tessa en Erwin!
De beste wensen voor 2012!Die zijn jullie goed begonnen!!!Grappig om op facebook te zien dat jullie in sydney zijn en tegelijkerijd van Irma en Peter ook dezelfde foto´s te zien bij dezelfde brug alleen dan van de andere kant!!!!Toch nog nederlanders dichtbij!haha.....voor zo ver ik weet is deze smaak niet in holland te krijgen....maar ik zal nog eens kijken als ik in de supermarkt ben!!!Veel plezier op de Pilipijnen!!!!
Liefs Siets.....

PS nog geen babynieuws van Loes!Ze laat nog even op zich wachten!

Femmy

Hoi Tessa en Erwin,

De beste wensen voor 2012! Veel plezier nog de komende tijd. Geniet ervan.

Groetjes,
Femmy

Marcel & Ilse

Leuk maandje Australie hebben jullie gedaan! Vast erg gezellig om de ouders weer te zien. Vuurwerk was inderdaad prachtig, we hadden ook een erg mooie plek. Veel plezier op de Filipijnen!

Linda

Heel veel geluk, gezondheid en nog veel mooie momenten in 2012!!

Heerlijk om weer een verhaal van jullie te lezen! Dat klinkt inderdaad als een decembermaand om nooit te vergeten!

Liefs, Lin

Lydia Prins-Mol

Een heel mooi 2012 toegewenst! Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Super wat jullie allemaal beleven! Veel plezier verder nog op jullie reis!
Liefs Lydia

Jeroen

Wens jullie een fijn, gezond, plezierig 2012 toe !!
Nog veel daar aan de andere kant van de wereld !!

Suzanne

Eindelijke foto's!
Pap en mam zijn vanochtend goed aangekomen. Vanavond gaan we de 750 andere foto's van jullie eens bekijken onder het genot van boerenkool met worst en jus hihi...

En ik ben nog laaaaang niet jaloers hoor ;-p...zucht...

Ria

Ook jullie een heel goed, gezond en voorspoedig 2012 toegewenst! Fijn om eindelijk weer iets over jullie te lezen. Ik krijg zin om ook naar Australië te gaan. Wie weet!!!!

Liefs, Ria

Marius

Vandaag is het de dag om mijn collega's het beste voor het komend jaar te wensen. Erwin, en natuurlijk ook Tessa, de beste wensen voor 2012, en nog vele fijne en gezonde reiskilometers toegewenst. Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Voor het stuk Australië geldt natuurlijk ook nog dat ik het weer kan herbeleven. Brisbane, Sydney, Melbourne, zelfs de GOR inclusief Subaru Outback(!!) van mijn oom, op de, naar later bleek, memorabele 9/11.
Alle goeds, Marius

Gerben

Hoi Erwin en Tessa,

Ik wens jullie het allerbeste voor 2012 en hoop dat jullie nog veel leuks zullen beleven op het vervolg van jullie reis. Ik geniet van jullie verhalen en foto's en zoals ook anderen in de reacties al aangeven krijg ik ook weer helemaal zin om er op uit te trekken. Ik moet het nog even doen met de napret van onze NZ rondreis. Ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden.

Groeten, Gerben

Skip en Hanneke

Hallo Erwin en Tessa,
Allereerst natuurlijk een happy new year! 2012 had niet beter voor jullie kunnen beginnen. De foto's waren een feest van herkenning voor Skip. Enne... Nichtje Romi is net een mini Tessa! Hahaha Groetjes!

chris en corrie, steven

Hoi Tessa en Erwin

Een gelukkig en gezond 2012.
En geniet nog maar van jullie mooie reis